GiSO i mitt hjärta | Ing-Britt Eurén



Ing-Britt Eurén är en av de personer som på ett alldeles särskilt sätt varit med och format Gislaveds Symfoniorkesters verksamhet och bidragit till orkesterns utveckling. I veckans intervju berättar Ing-Britt om sina musikminnen från konserterna med Gislaveds Symfoniorkester och om den så viktiga musikglädjen.



Hur kom det sig att du valde att spela just instrumentet klarinett?

Min bror hade spelat det och det behövdes klarinetter i musikskolan och så började min bästis spela klarinett.

Var det genom musiken du träffade din man Jan? 

Vi spelade båda två i Musikskolans ungdomsorkester på 60-talet och då fann vi varandra.

Har du några särskilda musikminnen från tiden som ung elev i musikskolan?

Framförallt de trevliga resorna med ungdomsorkestern och Gislaveds musikkår i början på 60-talet.

Var det ett självklart val för dig att välja musiken som yrkesbana?

Ja, det blev det efter 1 år på Kävesta Folkhögskola med musikinriktning i Örebro. Sen sökte jag in på Musikhögskolan i Göteborg.

Efter Musikhögskolan kom du tillbaka till Gislaved och du har genom åren haft många klarinettelever och lett flera ensembler, grupper och orkestrar. Du var ledare för blåsorkestern Linus, Symphonic band, klassorkestrar, Mussecombo, Musikkåren, Kammarkören och Gislaveds Symfoniorkester. Vad har varit viktigast att förmedla till dina elever?

Glädjen till musiken och sammanhållningen det blir när man musicerar tillsammans.

Gislaveds Symfoniorkester har varit en stor del av ditt liv och du har också ofta haft elever vid din sida. Är det någon särskild konsert som du gärna minns?

Att jag fick förmånen att vara solist i W.A Mozarts klarinettkonserter. Carl Maria von Weber klarinettkonsert och consertino. Fred Winters konsert för klarinett och cello som jag och Janne framförde tillsammans. Sen är det många härliga symfonier med Dvorak, Tjajkovskij, Beethoven, Mozart och Haydn. I minnet bär jag också med mig många av de solistbesöken vi haft så som Elisabeth Söderström, Loa Falkman, Frans Helmersson, Greta Eriksson, The real group och Orsa Spelmän. Den sista nyårskonserten jag dirigerade med symfoniorkestern när Bengan Jansson och Peter Gardemar var solister är en konsert jag minns med stor glädje.

Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?

Jag tror absolut på framtiden eftersom det finns så många ambitiösa pedagoger och elever tillsammans med duktiga amatörer. Ett fortsatt samarbete med kommun, politiker, musikskola och sponsorer gör att musiklivet absolut kan leva vidare!