GiSO i mitt hjärta | Johanna Nordliden

Johanna Nordliden började spela cello på Gislaveds musikskola som 5-åring. Idag utbildar hon sig själv till cellopedagog och talar om sina cellolärare, Jan Eurén och Jane Petersson, från tiden på Gislaveds musikskola som viktiga förebilder. ”Det går inte en enda instrumentmetodiklektion här på Ingesund då jag inte funderar över hur Jan hade fångat en elevs intresse för ett nytt moment eller hur han lyckades lära ut cello genom musikglädje och lek” berättar Johanna. ”Jane har en struktur och tydlighet som cellolärare som jag inspireras av samtidigt som spontanitet och knasiga idéer kunde vara del av cellolektionen.”

Båda dina bröder spelar stråkinstrument, cello och kontrabas. Var det ett givet val för dig att välja cello?

Jag har alltid sett upp till mina bröder och givetvis ville jag också börja spela cello precis som de. Jag var fem år och minns att vi besökte musikskolan för att prova instrument. Jan Euréns musikglädje och cellolek var en stor anledning till att cello blev mitt instrument.

Du har växt upp i Gislaved med suzukiundervisning, instrumentallektioner och orkestrar i Musikskolan. Vad har musiken betytt för dig när du växte upp?

Musiken har varit väldigt betydelsefull för mig och har funnits med hela skoltiden. Jag har spelat, sjungit och dansat från tidig ålder vilket har satt en emotionell prägel på mitt nuvarande musikutövande och yrkesval. Det har bidragit till en god gemenskap med musikkompisar och musikaliska upplevelser som konserter och orkesterresor. För mig har musikskolan inneburit både utveckling och trygghet under min uppväxt, med gradvis mer utmanande orkestrar och ensembler men alltid med stöttning från min cellolärare. Musikundervisningen har också legat till grund för förberedelser till högre musikutbildning vid Sankt Sigfrids folkhögskola och Musikhögskolan Ingesund.

Så småningom fick du vara med i Gislaveds Symfoniorkester? Är det någon konsert du minns alldeles särskilt?

Det kändes väldigt roligt när min cellolärare Jane Peterson föreslog att jag skulle medverka i en av symfoniorkesterns konserter. Den orkesterkarriär man påbörjat som liten cellist i Fair Play utmynnade i att få spela med Gislaved Symfoniorkester. Jag minns alldeles särskilt första gången jag spelade en hel symfoni med orkestern. Det var Sibelius första symfoni och min bror Viktor och jag delade pult, minnesvärt och häftigt!

Nu går du på Musikhögskolan i Ingesund och utbildar dig till cellolärare. Vad fick dig att välja denna yrkesbana?

Efter gymnasiet och naturvetenskapliga programmet ville jag ägna mig helhjärtat åt cellospelet och musiken. Jag påbörjade en tvåårig musiklinje vid Sankt Sigfrids folkhögskola i Växjö där jag fick ägna mig åt massor av kammarmusik och cellospel. Med uppmuntran från mina lärare på folkhögskolan, bland annat cellolärare Gabriel Szamosi och linjeledare Sara Wåhlin, samt av min storebror Viktor sökte jag till Musiklärarprogrammet på Musikhögskolan Ingesund i Arvika. Kombinationen mellan musik och pedagogik gör att jag har hamnat alldeles rätt. Inspirationen och musikglädjen från musikskolans lärare i Gislaved samt några cellolärarvikariat för Jane har även bidragit till mitt val av utbildning.

Vad har du fått med dig från dina cellolärare i Musikskolan Gislaved som du känner är viktigt att föra vidare till dina egna elever? 

Jan Eurén var min första cellolärare på musikskolan, med störst fokus på Suzukiundervisning. Det går inte en enda instrumentmetodiklektion här på Ingesund då jag inte funderar över hur Jan hade fångat en elevs intresse för ett nytt moment eller hur han lyckades lära ut cello genom musikglädje och lek. Det inspireras jag av även i andra ämnen, som kontrabas, rytmik och ensemblespel. Tålamodet Jan hade med mig som liten busig femåring som hellre ville måla på tavlan än att spela Spanien på cello tar jag också med mig som pedagog. Han lugnade alltid min mamma som satt med på dessa lektioner med att barn lyssnar mer än vad man tror, även om de bara sitter på plats med cellon två minuter. Och visst minns jag än idag alla Suzukilåtar och roliga arrangemang som Jan spelade med oss. Jan har också inspirerat till att utbilda mig till kontrabaslärare som andraämne på Ingesund.

Jane Peterson tog vid när jag hade bestämt mig för att lyssna lite mer på mina cellolektioner, så hon känner nog inte riktigt igen den oerhört busiga celloeleven som Jan fick hantera. Jane har en struktur och tydlighet som cellolärare som jag inspireras av samtidigt som spontanitet och knasiga idéer kunde vara del av cellolektionen. Nu när jag tänker tillbaka på celloundervisningen ur ett pedagogiskt perspektiv ser jag en god balans mellan utmaning och repetition under mina cellolektioner, något som vi pratat mycket om på min utbildning. Jane och de andra instrumentlärarna på musikskolan är duktiga musiker, vilket inspirerar vilken elev som helst. Under tre veckor i januari i år fick jag även utföra min första praktik på Gislaveds Musikskola tillsammans med Jane och se hur verksamheten fungerar från en lärares perspektiv. Denna period gjorde mig än mer inspirerad och motiverad inför mitt framtida arbete som cello- och kontrabaslärare.

Ibland är du med och spelar i vår symfoniorkester när tillfälle ges, t ex vid nyårskonserterna. Vad betyder orkestern för dig?

Orkestern har givit mig många fina upplevelser och utmaningar. Man lär sig att våga kasta sig ut i svåra passager, att våga spela ut trots att man är osäker och att våga höras. Jag har fått upptäcka ny, häftig och vacker musik och fått sitta på scen, i musiken. Symfoniorkestern ger mig möjlighet att få spela repertoar utöver den min utbildning erbjuder, lära mig mer om mitt instrument och utvecklas tekniskt och kammarmusikaliskt. Det är dessutom väldigt trevligt och trivsamt att komma hem till Gislaved och spela med musikkompisar och musiklärare.

Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester? 

Jag tror verkligen på en symfoniorkester där instrumentlärarna uppmuntrar sina elever till att spela orkester samt stöttar både på enskilda lektioner och under repetitioner med smidiga fingersättningar och stråk som underlättar. Blandningen mellan musiklärare, elever, amatörer och inhyrda musiker tror jag är ett gott koncept som ger både god kvalitet och utveckling för musikskolans elever. Jag ser  verkligen fram emot fler konserter med Gislaveds Symfoniorkester.