GiSO i mitt hjärta | Dan Göransson

”Att vara fagottist är lika med en god hantverkare” berättar Dan Göransson som är fagottist i Gislaveds Symfoniorkester och förklarar att han som fagottist inte bara får lägga tid på att öva på sitt instrument utan utöver det också får ägna tid åt att tillverka rör till sitt instrument. Vidare berättar han om tacksamheten till musiken och till orkestern som han får vara med i och som satt Gislaved på kartan.

Du spelar fagott, ett inte så vanligt instrument. Vad var det som tilltalade dig med fagotten när du valde instrument?

Jag började spela saxofon vid Hässleholms kommunala musikskola från 12 års ålder. Ett år senare blev jag tillfrågad om jag ville börja spela fagott. Jag trodde då att fagott var en oboe. Tyckte att oboe lät väldigt fint och tackade ja. Så när sedan locket till etuiet öppnades blev jag väldigt förvånad där fagotten låg i alla sina delar. Såg spännande ut och den doftade så gott. Ok, man kan ju alltid testa detta märkliga instrument. När sedan min lärare demonstrerade instrumentet var jag fast, oj så fint det lät. Har aldrig ångrat mitt val, har nu under 53 år levt med denna så underbara röst som jag  aldrig skulle vilja vara utan.

Fagotten kräver en del instrumentvård. Hur förbereder du ditt instrument inför en konsert? 

Ja, fagotten har många tonhål och mekanik som måste hållas rent och väl justerat. Det blir ett par gånger om året som jag smörjer, rengör och justerar. Instrumentet måste fungera perfekt. För att jag skall bli belåten med mitt fagottspel måste jag också lägga väldigt mycket tid på rörtillverkning, utöver min dagliga träning. Röret är det jag blåser i som då vibrerar av luften jag blåser igenom. Det gör jag av ett speciellt trä som jag bearbetar tills jag får det att göra som jag vill. Att vara fagottist är lika med en god hantverkare. Ett exempel; Jag som bor vid västkusten får ofta justera röret för att det bättre skall matcha Gislaveds torrare luft. Luftfuktigheten påverkar rörets flexibilitet.

Du har varit med i Gislaveds Symfoniorkester i flera år och du är också med i Halmstad Symfoniorkester. Vad ger det dig att vara med i en symfoniorkester?

Jag har i min tidigare verksamhet, då inom länsmusiken spelat i mindre ensembler tex. Halmstad Blåsarkvintett och Hallandsensemblen. Att sedan få spela i en annan klangvärld med fler klingande möjligheter är väldigt spännande och ger nya utmaningar. En enormt stor repetoar med nya upplevelser tillsammans med mina medmusikanter är fantastiskt och berikar mitt liv stort.

Du har jobbat i Regionmusiken, Länsmusiken och i Musik i Halland. Tyvärr har flera av dessa fått minska sina fasta musikensembler. Vad betyder det för musiklivet? 

Ja, jag tycker det är för sorgligt. Då jag kom till Regionmusiken i Halmstad (1977) var vi 22 fast anställda musiker. Vi bestod av en blåsorkester samt några mindre ensembler. Senare fick vi dessutom en stråkkvintett. Vi deltog i alla möjliga samband som tex. skolkonserter, musik på äldreboenden, i föreningslivet, amatörsamverkan samt offentliga konserter. Dessutom undervisade vi på våra instrument i den kommunala musikskolan. I dag finns i Region Halland inga fasta musiker. Man köper istället in färdiga produktioner,  musiken kommer och går. Att ha anställda  musiker berikar det lokala musiklivet,  bidrar till ett levande och attraktivt samhälle.

Är det någon konsert med Gislaveds Symfoniorkester som är särskilt minnesvärd för dig?

Tjugo år och ca 80 produktioner av underbar musik, inte lätt att välja. Men spontant väljer jag ”Enigmavariationerna” av Edward Elgar som vi framförde 2018 under Joachim Gustafssons inspirerande och kunniga ledning. Fantastisk musik där 14 personliga karaktärer spelas upp vilket ställer stora krav krav på snabba växlingar i uttryck som jag tycker vi lyckades väldigt bra med.

Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?

Jag är övertygad om en ljus framtid för GISO. Musiken är nödvändig! Det märks särskilt nu under pandemin när suget efter kulturen är stort. Det finns en kraft i Gislaved som vuxit fram under decennier bland musiker, publik, politiker samt från näringslivet som inser hur viktigt det är med ett lokalt levande musikliv. Gislaved finns på kartan och jag är väldigt tacksam som får vara med på denna fantastiska resa.