Maria Möllesjö

Maria Möllesjö är fagottist och därmed en av få utövare av ett idag ovanligt, närmast utrotningshotat, instrument. Fagotter och fagottister är en förutsättning för en symfoniorkester och i Gislaveds Symfoniorkester är vi därför både glada och tacksamma för Maria som så ofta kommer för att spela tillsammans med oss. I en intervju berättar hon om varför valet av instrument föll just på fagott och om spelglädjen i Gislaveds Symfoniorkester.

Du har spelat fagott på många konserter med Gislaveds Symfoniorkester. Har du något särskilt minnesvärt musikminne från någon av alla dessa konserter?  

För det första upplever jag en stor spelglädje i Gislaved. Känner mig alltid välkommen och har flera vänner där. Musikminnen finns det många. Framför allt olika solister som har kommit och gjort fantastiska insatser med orkestern som stannar kvar i känslan. Olika instrumentalister i orkestern som haft svåra uppgifter men klarat av det så fint. 

Fagott är ett ganska ovanligt instrument. Hur kom det sig att det blev ditt val?

I åk 3 fick jag besöka min barnkörledare i sitt hem med pappa som också höll på med kör. Hon var fagottist i Helsingborgs symfoniorkester. De letade noter och jag hade inget att göra. I vardagsrummet stod en flygel och en fagott i ett ställ. Efter de var klara fick jag prova och tyckte det var roligt. Började spela i åk 4 men flyttade långt ifrån Helsingborg så jag fick en annan lärare.

Du gick på Ingesunds folkhögskola och utbildade dig sen till fagottist på Musikhögskolan i Göteborg. Var det ett självklart yrkesval?

Jag gick en tvåårig vårdutbildning som första handsval på gymnasiet men kände att jag väldigt gärna ville försöka komma in på en musikutbildning. För mig var det spännande att jag faktiskt kom in och tackade ja.

Vid sidan av dina musikeruppdrag har du haft lite olika jobb. Nu jobbar du i kulturskolan i Göteborg där du har cirka 40 (!) fagott- och oboeelever! Vad tycker du är viktigast att förmedla till dina elever?

Spelglädje och att lära sig mer. Ensemblespelets spännande värld. Vi spelar ihop över kommungränserna en konsert/termin + Sidebyside lägret. Jag ser mina elever som en grupp fast de bor i fyra kommuner.

Förr hörde man ofta fagott som ljudillustration i filmer, barnprogram, på radio och TV. Så är det inte idag tyvärr. Hur kan fagotten få en renässans?

Människor som spelar fagott i TV och i alla de slag av ensembler.

Utan fagott ingen symfoniorkester. Hur får vi fler barn och ungdomar att vilja lära sig spela fagott?

Lärare som arbetar i kulturskolorna med att visa och låta barn prova på.

Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?

Idén med att kulturskolans elever spelar med sina lärare och andra intresserade I ALLA ÅLDRAR är unik och finns bara på några ställen i Sverige. OM !! det kan få fortsätta att uppskattas av samhälle och politiker som det har gjort så kommer det att fortsätta tror jag. OM !!  nya och gamla elever hänger i och kommer och övar så finns det en framtid.