Oscar Knutsson började spela i Gislaveds Symfoniorkester under sin studietid på Gislaveds gymnasiums estetiska program. Intresset för orkesterspel växte och blev en inkörsport för Oscar som utbildat sig till musiker vid musikhögskolan i Malmö.
Du är född och uppvuxen i Gnosjö, men gick på estetiska programmet på Gislaveds gymnasium och kom då i kontakt med Musikskolan Gislaved och Symfoniorkestern. Vad tar du med dig för positiva minnen från den tiden?
Det var under gymnasietiden i Gislaved som intresset för violinen och orkester föddes hos mig. Jag fick lära mig mycket och fick en grund för vidare studier.
Under gymnasietiden spelade du fiol i Gislaveds Symfoniorkester och gör det ibland fortfarande när tillfälle ges. Är det någon konsert med orkestern du gärna ser tillbaka på?
En konsert som lever kvar lite extra i minnet är när Malin Broman spelade Beethovens violinkonsert med Gislaveds Symfoniorkester.
Efter gymnasiet valde du att utbilda dig som musiker. Du spelade också orgel under gymnasietiden, men valde att söka in till Musikhögskolan på fiol. Vad fick dig att vilja utbilda dig till musiker?
Efter gymnasiet studerade jag violin, först vid Musikkonservatoriet i Falun och sen vid Musikhögskolan i Malmö. Att studera musik var inget direkt val utan det kändes självklart för mig att fortsätta på det spåret. Under gymnasiet tog jag även orgellektioner på musikskolan av Ann-Cathrine André vilket jag är väldigt tacksam för. Orgeln har jag haft som sidosyssla och har hjälpt mig med att klara av mina studier genom att få komma hem och jobba i kyrkorna i bygden.
Du har nu haft olika jobb som musiker i symfoniorkestrar och även jobbat som kantor i Gislaveds pastorat. Men Coronapandemin har gjort det svårt för alla frilansmusiker. Hur har året med Coronarestriktioner varit för dig?
Min plan var att efter min examen på Musikhögskolan i Malmö jobba som kantor ett år och vid sidan av det frilansa som orkestermusiker, något jag också gjorde. Blev inringd flera gånger till bland annat Helsingborgs Symfoniorkester och hade också en del andra musikeruppdrag. Corona har satt tvärstopp för konserter, så nu övar jag hela dagarna för att försöka vara i toppform när Corona äntligen är över.
Vad är det bästa med att vara orkestermusiker?
Det bästa med att vara orkestermusiker är att få musicera och skapa underbar musik. Att förstå ens roll i orkestern och få utlopp för sitt skapande tycker jag är väldigt härligt.
Vad spelar du helst, har du några favoritkompositörer?
Jag har ingen direkt favorit även om jag har en viss förkärlek till musiken runt sekelskiftet 1800. All orkestermusik är en utmaning att spela och det är alltid kul att få lyfta fram musiken.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
Det som oroar mig mest är att Musikskolan inte längre får undervisa på skoltid, då är det risk att man inte når alla barn. Många elever från Musikskolan har gått vidare till att bli musiker, men flera har också valt att stanna kvar och fortsätta värna och utbilda ungdomar i klassisk musik. Det tror jag bidrar till kvalitet och stabilitet i orkestern. Jag tror på en positiv framtid för Gislaveds Symfoniorkester och att orkestern också kan få nya, unga lyssnare eftersom den musik många ungdomar idag lyssnar på genom dataspel och filmer många gånger är inspelad av en symfoniorkester.