GiSO i mitt hjärta | Johan Theorin

När vi frågar broarydsbördige Johan Theorin om hans minnen från musikskolan svarar han att han var en otroligt lat elev. ”Jag kommer ihåg att Jane en gång frågade mig om jag övat flitigt den veckan och jag svarade väl lite svävande, det visade sig att jag glömt stråken i hennes undervisningsrum veckan innan.” Men någonstans väcktes ändå musikintresset på riktigt hos Johan och idag arbetar han som stämledare för cellostämman i orkestern på Malmö opera.
 

Du växte upp i Broaryd och började spela cello i musikskolan för Jan Eurén. Du kom snart med i Musikskolans orkesterverksamhet och var också med i Gislaveds Symfoniorkester. När kände du att du ville satsa på musiken som yrke? 

Mina första cello lektioner fick jag faktiskt av Bengt Eurén sen följde Jan Eurén och Jane Petersson. Alla är delaktiga i att jag valt att jobba med musik på heltid. Det var en häftig känsla att få vara med i orkesterföreningen för första gången. Alla var så duktiga och det lät så bra kommer jag ihåg. Jag kom på väldigt sent att jag ville satsa på musik och söka folkhögskola osv, tror det var först i gymnasiet, men jag har inte ångrat det.
 

Några särskilda musikminnen från din tid som elev i Musikskolan?

Dessvärre var jag en otrolig lat elev på musikskolan. Jag kommer ihåg att Jane en gång frågade mig om jag övat flitigt den veckan och jag svarade väl lite svävande, det visade sig att jag glömt stråken i hennes undervisningsrum veckan innan. Andra minnen är ju alla fina konserter och spännande turnéer med stråkorkestern. 

Nu är du alternerande stämledare för cellostämman på Malmö opera. Vad är det bästa med att jobba i ett operahus?

Jag vann faktiskt en provspelning till stämledare i orkestern för några veckor sedan så det är min titel nu. Det bästa med just operaorkester är att vi spelar samma opera/musikal flera föreställningar och ofta med olika solister och dirigenter vilket gör att man utvecklar flexibilitet och lyhördhet. En slags spontanitet som alla liksom hänger på. 

Du är också lärare i cello på Malmö Musikhögskola. Vad tycker du är viktigast att förmedla till dina elever?

Tror jag undervisade i över 10 år på musikhögskolan. Dessvärre har inte tiden räckt till så numera har jag bara några få privatelever och kammarensembler. Det viktigaste är att se till varje elevs unika förutsättningar och försöka påminna om saker som eleven gör bra. 

Vid sidan av ditt jobb på Malmö opera spelar du också i den spännande danska Krogerkvartetten. Vad ger det dig att spela kammarmusik?

Kammarmusik är otroligt utvecklande. I orkester har man ju oftast en dirigent att följa, i kammarmusik är liksom alla dirigenter vid olika tillfällen i musiken, vilket betyder att man måste vara snabb och flexibel. Just Krogerkvartetten har gett mig möjlighet att få spela i fina konserthus och i både svenska och danska direktsändningar i P2. 

Hur har året med Coronarestriktioner påverkat dig?

Coronan är ju hemsk för oss alla. Operan har just nu stängt, förutom några streamade julkonserter framöver. Jag får dock möjlighet att umgås med min son som är 17 månader gammal på ett helt annat sätt så jag försöker se det lite positivt.

Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?

Tror och hoppas att GiSO alltid får vara med och dela sina konserter och locka fler till att satsa på ett yrke inom musiken.

Allt gott, Johan Theorin