”Att spela en konsert i ett fullsatt konserthus och uppleva den magiska känslan när dirigent och orkester är i total harmoni är fantastisk” säger Lennart Langer som idag är solohornist och stämledare i Norrköpings Symfoniorkester. I vår intervju berättar Lennart om resan från Gislaveds musikskola till några av världens största konserthus.
Du är stämledare och solohornist i Norrköpings Symfoniorkester. Vad är det bästa med att arbeta i en symfoniorkester?
Det finns många bra saker med att arbeta i en symfoniorkester så det är svårt att ange bara en sak, men själva konsertsituationen är kanske det jag först kommer att tänka på. Att spela en konsert i ett fullsatt konserthus och uppleva den magiska känslan när dirigent och orkester är i total harmoni är fantastisk. Något som sätter guldkant på mitt jobb är också möjligheten att få komma ut och turnera i stora delar av världen, som när jag t.ex. gjorde en ”världsturné” där jag, tillsammans med GSO (Göteborgs Symfoniorkester), åkte ett varv runt jorden och spelade i de största och bästa konserthus vi har.
Du är också pianist, men hur kom det sig att du valde att spela valthorn och att satsa på musiken som yrke?
Att satsa på musiken har känts helt naturligt för mig ända sedan jag började spela piano vid 3,5 års ålder. Att valthornet kom in i bilden var mer av en slump. Det behövdes en hornist i Gislaveds Orkesterförening, som orkestern hette på den tiden, och jag blev tillfrågad om jag kunde tänka mig att spela valthorn i orkestern. Jag tyckte det lät spännande och eftersom jag redan hade spelat trumpet några år så var steget till valthornet inte alltför långt.
Hur kom du i kontakt med musiklivet i Gislaved?
Jag kom tidigt i kontakt med musiklivet i Gislaved genom mina engagemang som pianist och dessutom var jag elev i den kommunala musikskolan.
Du har spelat med Gislaveds Symfoniorkester många gånger. Har du några särskilt minnesvärda musikminnen från orkestern och din tid i Gislaved?
Ja, det stämmer att jag har spelat med orkestern många gånger även om det nu är ganska många år sedan. Men de konserter som jag minns som väldigt trevliga var nyårskonserterna. De hade stor variation i konsertprogrammet, ofta med humoristiska inslag och en festlig inramning. Sedan minns jag förstås med glädje de gånger jag har fått förmånen att vara solist med orkestern.
Du är en musiker med ”många strängar på din lyra”; du spelar jazz, underhållningsmusik, gör kyrkokonserter, gör arrangemang och spelar i Svenska Salongsorkestern med mera. Vad ger det dig att spela olika genrer och i olika sammanhang?
Jag tror att jag har behov av att musicera i olika genrer vilket jag också har gjort under hela min musikerkarriär. När man sitter i en symfoniorkester och spelar så handlar det om att spela exakt vad notbilden visar, därför är det viktigt och samtidigt väldigt avkopplande för mig att få spela i andra genrer där det ofta finns utrymme för både gehörsspel och improvisation. Som kapellmästare och pianist i Svenska Salongsorkestern får jag också möjlighet att skriva arrangemang till orkestern vilket är en rolig och utmanande del i min musikutövning.
Detta år med coronarestriktioner har varit omvälvande för hela musiklivet. Vad har det inneburit för dig och din verksamhet som musiker?
För mig och mina kollegor i symfoniorkestern har det framför allt inneburit att vi inte har publik på våra konserter. Men vi spelar konserterna som vanligt, dock med lite reducerad orkesterbesättning, och konserterna spelas in digitalt så vår publik har möjlighet att streama dem live eller se dem i efterhand.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
All kultur, och inte minst musiken, är en sådan viktig del i våra liv så jag ser ljust på framtiden för både Gislaveds Symfoniorkester och alla andra orkestrar.
Med vänliga hälsningar
/Lennart Langer