Alina Charitonoviene Tjell är ny som fiollärare på musikskolan i Gislaved och således också en ny tillgång i Gislaveds Symfoniorkester. Alina må vara ny för oss, men är allt annat än ny på sitt instrument. Under många år har Alina turnerat i Baltikum och i hela Europa med olika symfoniorkestrar och sedan 2005 har hon spelat med en rad ensembler och orkestrar i Sverige. Vi är glada för dig Alina och hälsar dig varmt välkommen till Gislaved!
Du har börjat jobba nu i höst som ny fiollärare i Musikskolan Gislaved. Hur har det känts så här långt?
Känns toppenbra, jag gillar arbetet och mina arbetskamrater. Det är en jättefin musikskola! Jag känner mig väldigt välkommen, känner också att det är hög kvalitet överlag och trivs väldigt bra. Jag hade hört talas om Musikskolan Gislaved av flera kolleger, inte minst genom min vän Olga Gröndahl, som arbetade som pianolärare i musikskolan i många år och som alltid talade så varmt om Gislaved.
I Gislaveds Symfoniorkester är du stämledare i andrafiolstämman. Vilka orkestrar har du tidigare arbetat i?
Jag växte upp i Litauens andra största stad, Kaunas och studerade sedan på Lithuanian Academy of Music and Theatre i huvudstaden Vilnius, med fiol som huvudinstrument. Efter avslutade studier arbetade jag 4 år i Kaunas Musikteaters orkester parallellt med att jag undervisade i en musikskola. Efter det spelade jag i Kaunas Kammarorkester. Orkestern blev sedan omvandlad till en Symfoniorkester. Vi turnerade mycket i östländerna och efter murens fall spelade vi i hela Europa. När gränserna öppnades kom vi första gången 1991 till Italien. Vi turnerade runt i landet och spelade varje dag. Det var fantastiskt och en underbar upplevelse. Under tiden när jag fick barn jobbade jag bara i orkester. Några år innan jag flyttade till Sverige jobbade jag bara på musikskola.
2005 kom jag till Sverige och började då spela i Hallands läns symfoniorkester och frilansade också som musiker medan jag lärde mig svenska. Jag spelade i olika orkestrar och i Capella Nova Kammarorkester Halmstad och spelade solo i olika sammanhang. Efter några år började jag att undervisa i fiol och piano, först i studieförbund och sedan i Varbergs och Laholms kulturskolor. I Gislaved har jag efterträtt förre fiolläraren Staffan Lindqvist i symfoniorkestern. Nu spelar jag också i Halmstads symfoniorkester.
Hur kom det sig att du valde fiol som ditt instrument?
Jag ville helst spela piano, men en lärare tittade på mina fingrar och tyckte att de passade bättre för fiol. I mitt hemland Litauen var det obligatoriskt att spela piano i musikskolan, oavsett vilket annat instrument man spelade. Mamma hade en väninna som var pianolärarinna och som hade rekommenderat mig till att börja spela. Men jag var så stolt över att få börja spela fiol!
Vid sidan av fiolspelet trakterar du också flera andra instrument?
Piano var mitt biinstrument under utbildningen. Spelar också altfiol, lite gitarr och kyrkoorgel, för jag tänkte läsa till kantor när jag kom till Sverige, men fick istället jobb som violinist och fiollärare. Jag har också sjungit flera år i Snöstorps kammarkör.
Vad har du för favoritkompositörer?
Bach gillar jag väldigt mycket, det är så fin musik att spela. Tycker också mycket om Tjaikovskij.
I Musikskolan har du fiolelever, ensemble, suzukielever och orkestertjänstgöring. Vad tycker du är viktigast att förmedla till dina elever?
Jag vill ge kunskap till eleverna så att de kan utveckla sin förmåga på bästa sätt. Det är viktigt att försöka förmedla kärleken till musiken.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
Jag har verkligen stor respekt för arbetet som har lagts ner under många år i orkestern, som har fostrat så många amatörer och elever att nå så långt. Det är många städer som inte har en så bra symfoniorkester. Många runt om i Sverige känner till musiklivet här. Vi som kommer hit och arbetar känner oss välkomna och pratar också med stor värme om Gislaved.
Publicerad: 2023-12-01