När Bori kom till Sverige och Gislaved kunde hon inte ett ord varken svenska eller engelska. Musikskolan, och så småningom Gislaveds Symfoniorkester, blev hennes väg in i en ny kultur och ett nytt samhälle. I orkestern fick hon nya vänner och intresset för musiken växte. I juni i år tog Bori sin kandidatexamen vid Det Konglige Danske Musikkonservatorium i Köpenhamn och vi skulle fått lyssna till henne som en av två solister i vårens sista konsert som ju som bekant blev inställd. Vi hoppas få spela med Bori vid senare tillfälle och önskar lycka till med fortsatta studier!
Du växte upp i Ungern och kom till Sverige och Gislaved när du skulle börja femte klass. Hur var det att komma till Sverige och börja i Gislaveds Musikskola?
Jag tyckte att det var väldigt spännande att flytta till ett annat land och uppleva nya saker. När jag först flyttade till Sverige kunde jag varken svenska eller engelska, så jag hade inga sätt att kommunicera med människorna omkring mig. Det tyckte jag aldrig var något problem. Jag mötte Annika Björkenbo på musikskolan för första fiollektionen bara någon vecka efter flytten och sen dess har jag känt att jag har hittat min plats. Musikskolan var väldigt annorlunda än vad jag var van vid jämfört med Ungern, och det var bara positivt. Ganska snart efter första lektionen fick jag vara med i hennes kammarorkester och det var så spännande för mig. Jag kommer fortfarande ihåg hur glad jag var efter varje lektion och kammarorkesterrepetition vi hade. Jag var accepterad från början och alla jag mötte var extremt hjälpsamma och snälla. Jag fick otroligt mycket hjälp, både från lärarna och de andra eleverna på musikskolan, både med språket och med att känna mig hemma i ett nytt land.
Ganska snart fick du vara med i Gislaveds Symfoniorkester. Vad tyckte du om det?
Jag blev en del av Gislaveds Symfoniorkester kanske en månad efter flytten till Sverige och jag kommer ihåg att jag var väldigt nervös inför första repet. Men så fort vi började med repetitionen, var jag bara glad och tyckte att det var superspännande att få spela med i en symfoniorkester. Även där var alla extremt snälla och accepterande. Jag var ju väldigt ung då, och kunde fortfarande inte mer än några få ord på svenska, men jag har aldrig känt att det var jobbigt för de andra att jag inte kunde kommunicera, utan jag kände bara att alla ville att jag skulle få ha det bra och trivas. Jag fick alltid hjälp från alla i orkestern och det är jag extremt tacksam över.
Har du några särskilt minnesvärda stunder från din tid i Gislaved?
Jag har många fantastiska minnen från min tid i Gislaved. Bland de bästa är nog när vi spelade Beethovens violinkonsert med Malin Broman och Tchaikovskys Rokokovariationer med Andreas Brantelid. Jag blev väldigt inspirerad och motiverad när jag hörde dem spela och jag tyckte att det var så fantastiskt att jag fick möjlighet till att spela tillsammans med så underbara musiker.
Så flyttade du till Göteborg för att gå på Hvitfeldska musikgymnasiet. Var det ett självklart val att satsa helhjärtat på fiolen?
Ända sedan jag var väldigt liten var det nästan ett självklart val för mig att hålla på med musik. Jag har alltid hört musik hemma även om mina föräldrar inte håller på med det. Hvitfeldtska musikgymnasiet var nästa stopp på vägen för att nå dit jag är idag.
Nu har du gått vidare på din musikerbana och studerar på Det Konglige Danske musikkonservatorium I Köpenhamn. Vad tänker du om framtiden?
Jag har precis avslutat min kandidat på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium och det är jag extremt glad över. Jag har lärt mig otroligt mycket under de här tre åren och upplevt massa. Jag kommer att fortsätta min master i Köpenhamn och vill gärna gå på utbyte någon annanstans under mitt sista år. Jag har självklart många tankar och planer om hur min framtid ska se ut. Jag vill gärna jobba i en orkester och spela massa kammarmusik i framtiden, för att jag tycker att det absolut roligaste är att spela tillsammans med andra människor och skapa något helt fantastiskt som publiken inte så lätt glömmer.
Tyvärr fick vi ställa in konserten i våras med Gislaveds Symfoniorkester, där du skulle ha varit solist. Hur har tiden med Coronarestriktioner påverkat dig?
Det var såklart väldigt trist att vi fick ställa in konserten i våras. Jag såg så mycket fram emot att komma tillbaka och spela tillsammans med Gislaveds Symfoniorkester igen. I Danmark hade vi total lockdown, så vi hade ingen skola från mars, vilket också var väldigt trist och det har självklart påverkat mig på många sätt. Helt plötsligt fick man inte gå till skolan, spela och träffa andra människor. Samtidigt var jag tvungen att hålla uppe övningsrytmen, då jag hade min kandidatexamen i juni. Men i allt det här negativa, fanns det också något positivt. Nu hade man äntligen tillräckligt mycket tid att bara öva och gå in på djupet i musiken. Jag hade också tid till att lära mig ny musik och det tyckte jag var så härligt. Ibland kan det lätt bli så att man inte hinner göra allt man vill för att man är så upptagen med skolan.
Vad tror du om framtiden för Gislaved Symfoniorkester?
Jag tror verkligen på att Gislaveds Symfoniorkester kommer att finnas i många många år till! Det är så viktigt att hålla kulturen uppe och sprida musikglädje i världen. Jag tycker att det är underbart att ungdomar får möjlighet till att spela med och uppleva en riktig orkestermiljö tillsammans med kända musiker som kommer och inspirerar dem.