”Vi fick som unga musikelever möjlighet att spela med världsberömda solister som till exempel Frans Helmersson och Staffan Scheja vilket gav minnen för livet.” Så beskriver Ronnie Sjökvist sin tid i Gislaveds Symfoniorkester. Idag arbetar Ronnie som violinist i orkestern på Göteborgsoperan, men återvänder regelbundet till hembygden.
Du är alternerande stämledare i andrafiolstämman i orkestern på Göteborgsoperan. Vad består det uppdraget av?
Som alternerande stämledare har jag ansvar för ett visst antal produktioner/år (operor, musikaler, konserter). Detta innebär att jag har hand om stämrep, stråksättning, spelar eventuella solon och har kontakt med övriga stämledare och dirigent.
Du växte upp med musiken med fiolspel på Musikskolan och i olika orkestrar och så småningom var du också med i Gislaveds Symfoniorkester. Vad betydde musiken för dig under din uppväxt?
Musiken betydde så klart mycket för mig. Förutom att det var roligt att spela så träffade jag kompisar med samma intresse. Det sociala var lika viktigt som musicerandet. Alla läger och orkesterresor var höjdpunkter på året som jag såg fram emot.
Har du några särskilda minnen från när du var med i Gislaveds Symfoniorkester?
Många minnen är från alla läger i Viebäck och våra orkesterresor. Vi fick som unga musikelever möjlighet att spela med världsberömda solister som till exempel Frans Helmersson och Staffan Scheja vilket gav minnen för livet. Jag minns att under ett rep tillsammans med Frans Helmersson så glömde han att börja spela efter ett förspel/mellanspel i orkestern. Hans kommentar var ”det var så vackert spel i orkestern så jag kom av mig helt, kan vi ta det en gång till för min skull?”.
Du återvänder då och då till hembygden för att spela med dina barndoms spelkompisar. Vad betyder dessa konserter för dig?
Att ha konsert med gamla spelkompisar är alltid roligt. Det medför att vi träffas och har trevligt både före men framför allt efter konserten. Det är ofta lärare, gamla vänner och bekanta i publiken som jag annars väldigt sällan hade träffat.
Coronapandemin har inneburit att konserter och förställningar har ställts in. Hur har det påverkat dig?
Det har påverkat verksamheten på Operan mycket. Vi har inte haft någon publik verksamhet sedan mitten på mars, dock har vi haft inspelningar och repetitioner inför kommande produktioner. Utöver detta har vi haft några småprojekt som till exempel att spela utanför äldreboenden i Göteborg.
Vad har du inplanerat för kommande spelår?
Jag har inga egna konserter inplanerade för nästa säsong ännu. Operan har planer för olika scenarier inför hösten beroende på utvecklingen av Corona pandemin.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
När jag gick på musikskolan var det väldigt inspirerande och lärorikt att få spela med GiSo. Kombinationen av engagerade musiklärare och elever gör att orkestern kan hålla en hög musikalisk nivå. Jag tror och hoppas att GiSo kan få fortsätta så även i framtiden.