Elbasen var länge det instrument som Joel Malmborg betraktade som sitt. Det var först när Joel började estetiska programmet på Gislaveds gymnasium, och fick välja till ett ytterligare instrument att spela, som intresset för kontrabas väcktes. Så blev Joel inbjuden att vara med på ett orkesterprojekt, tackade ja och blev på kort tid tvungen att lära sig att spela klassisk musik och med stråke. Magi uppstod och resten är, som man brukar säga, historia.
Du är född och uppvuxen i Broaryd och var elev i Musikskolan och senare på estetiska programmet musik på Gislaveds gymnasium. Hur kom det sig att du ville spela kontrabas?
Det var nog bara för att få spela mera bas på gymnasiet. Jag tänkte nog att elbas och kontrabas skulle vara samma sak att spela. Och det är nog sant förutom på en teknisk nivå. De är ju båda instrument som används till att spela baslinjer.
Vad var det som lockade dig till att vilja fortsätta jobba med orkestermusik?
Jag hade tackat ja till en turné utan att veta programmet och behövde på kort tid lära mig spela med en stråke. Så jag började ta mig till Göteborgs konserthus där min blivande mentor Jan Alm skulle visa mig en helt ny värld av musik. En gång föll det sig så att jag var där i anknytning till en konsert och han gav mig en biljett. Mahlers femma är mitt första minne av en orkester och jag blev tagen över dess enorma uttryck. Gradvis började jag avsluta andra band och projekt för att lära mig mera om orkesterspel.
Under din studietid på Musikhögskolan har du återvänt till Gislaveds Symfoniorkester för att vara med när tillfälle ges, inte minst på nyårskonserterna. Vad betyder orkestern för dig?
Jag gillar den orkestern för där kultiverar man sig i orkesterspel. Sen är den min enda koppling till ett föreningsliv, gillar den stort.
Var det ett självklart val för dig att välja musiken som yrkesbana?
Nej, men jag har inte kunnat hålla mig till någon annan idé över en längre tidsperiod.
Du spelar idag många olika musikgenrer. Var har du ditt hjärta i musiken?
All musik som spelas utan elförstärkning fungerar fint!
Hur har året med coronsrestriktioner påverkat dig?
Jag blev smålänning igen och det är skönt slippa tågresorna. Har fått tid till att jobba med den där listan med frågor och funderingar på. Bland annat har jag lärt mig mera om instrumentbyggeri och resonanslära, alltså ljudoptimering.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
Jag tror den är god när man tittar bortom Corona. Så vitt jag förstår det drömmer människor om att kunna gå på evenemang framöver. Som en orkesterkonsert med en god bit mat efteråt. Konsertformer som nu är begränsade kan bli möjliga igen.