”Det är ovärdeligt för en ort/stad att ha en egen symfoniorkester” säger Erik Björkqvist som haft musiken med sig sedan barnsben. Idag är Erik yrkesverksam som orkestermusiker i Helsingborgs Symfoniorkester, en orkester som utmärkt sig inte bara för sin musik utan också för sitt miljö- och klimat-tänk.
När du växte upp i Anderstorp var du med i flera olika orkestrar och grupper, Missionskyrkans brassband, skolorkestern. Vad betydde musiken för dig under din uppväxttid?
Musiken betydde väldigt mycket under uppväxten. Spelade piano från 6 års ålder och trombon från 9 år. Hade turen att ha fantastiska lärare; Lars Nilsson och Clas-Olof Lindqvist på piano, Gunnar Eurén och Torbjörn Kroon på trombon.
Vad fick dig att vilja bli orkestermusiker?
Musikskolan ordnade en konsert/infokväll med de äldre eleverna från kommunen som hade börjat studera på musikhögskolan, efter det bestämde jag mig att försöka bli musiker.
Har du några särskilt minnesvärda konserter eller andra musikminnen från din uppväxttid?
Speciella minnen? Såklart alla resor med skolorkestern i Anderstorp, eller att få spela Tjajkovskijs 6 med Orkesterföreningen och Spanienturné med Gislaveds Storband. Minns även min första övning med Missionskyrkans brassband, fick sitta på två pärmar för att se noterna…
Helsingborgs Symfoniorkester, där du är stämledare i trombonstämman, har utmärkt sig för ett mycket aktivt miljöarbete, att inte flyga in artister t ex. Hur är ni musiker involverade i detta miljötänk?
Bra fråga! Musikerna har varit med och utformat säsongen efter förutsättningarna men beslutet att inte flyga in solister och dirigenter kommer från arbetsgivaren.
Vid sidan av orkestern spelar du också kammarmusik och tidig musik med tidstrogna instrument. Hur kom det sig att du började med detta?
Jag har alltid gjort mycket annat vid sidan av orkesterjobbet, tror det är viktigt för att hålla kvar gnistan. Började med barocktrombon genom min trombonkollega Ole-Kristian Andersen.
Helsingborgs Symfoniorkester, som startade 1912 är en av de äldsta Symfoniorkestrarna i Sverige. Symfoniorkestern i Gislaved startade 1934. Vad tror du det betyder det för en ort att ha en symfoniorkester?
Det är ovärdeligt för en ort/stad att ha en egen symfoniorkester, avstånden till de större kulturmetropolerna blir genast mindre om man har något liknande på hemmaplan.
Vad tror du om framtiden för Gislaveds Symfoniorkester?
Om ni fortsätter att utbilda ungdomar på orkesterns olika instrument ser det ljust ut!